Omega zsírsavak

Az Omega, vagy más néven esszenciális, többszörösen telítetlen zsírsavak alapvetőek a jó egészséghez és fejlődéshez. Olyan zsírfajták, melyek segítenek a sejtépítésben, részt vesznek az idegrendszer szabályozásában, erősítik a szív- és érrendszert, támogatják az immunrendszert, szerepük van a tápanyagok felszívódásában. Kis mennyiségben a gyermekeknek is szükségük van esszenciális zsírsavakra a fejlődéshez. Esszenciális zsírsavak -különösen az Omega-3- hiánya tanulási és viselkedési problémákat okozhat.

Omega-3 zsírsavak

Az Omega-3 zsírsavak létfontosságúak az agyműködéshez, a normál növekedéshez és fejlődéshez, csökkentik a szív megbetegedéseinek kockázatát. Az Omega-3 zsírsavak szerepet játszanak a gyulladások csökkentésében, segíthetik a krónikus megbetegedések gyógyulását. Nagy mennyiségben az agyban találhatóak, fontosak az agy felismerő és viselkedést befolyásoló működéséhez.

Omega- 3 zsírsavak állati forrása a hal (tengeri halak, busa). Kutatások eredményei azt mutatják, hogy a halat nagy mennyiségben fogyasztó népeknél alacsonyabb a szív megbetegedéseinek aránya. A vizsgálat alá vont mediterrán térségben, valamint az inuit eszkimók körében magasabb volt a „jó koleszterin”, a HDL szintje, és alacsonyabb volt a vér zsírszintje a kisebb mennyiségben Omega-3 forrást tartalmazó ételeket fogyasztókénál. Akik nem fogyasztanak halat, növényi formában (pl. lenmagolaj) kell, hogy bevigyék szervezetükbe a szükséges mennyiséget.

Az Omega-3 zsírsav hozzájárul a vérnyomás csökkentéséhez, a szívbetegségek kialakulásának megelőzéséhez.

Cukorbetegségben szenvedők körében előfordulhat magasabb vérzsírszint és alacsony jó koleszterin- HDL szint. Az Omega-3 zsírsavak segítenek helyreállítani az egyensúlyt, ezáltal hozzájárulhatnak a szív- és érrendszeri megbetegedések kialakulásának megelőzéséhez. Vannak, akiknél a halolaj az éhomi vércukorszintet kis mértékben megemeli, ezért fogyasztás előtt ajánlott a kezelőorvos tanácsát kikérni.

Egészségünk szempontjából fontos szerepe van, hogy megfelelő arányban fogyasszunk Omega-3 és Omega- 6 zsírsavakat. A szervezetünkbe bevitt Omega-3 mennyiségének többszörösének kell lennie az Omega-6 mennyiségének.

Omega-6 zsírsavak

Az Omega-6 zsírsavak is alapvetőek a szervezet egészségéhez- ám ez csak kis mennyiségű fogyasztásuk esetén igaz. Az Omega-3 zsírsavak csökkentik a gyulladást, ezzel szemben a szintén alapvető fontosságú Omega-6 zsírsav túlzott jelenléte a szervezetben elősegíti gyulladások kialakulását. Általánosságban elmondható, hogy a növényi olajok és a húsfélék nagyobb arányban tartalmaznak Omega-6 zsírsavat. A lenmag, a dió és a repceolaj jelentős Omega-3 forrás.

Omega-9 zsírsav

Egyszeresen telítetlen, nem nélkülözhetetlen/ esszenciális zsírsav. Az emberi szervezet képes kis mennyiségben létrehozni, ha nincs elegendő mennyiségű Omega-3 ill. Omega-6 zsírsav. Szerepet játszik a szervezet működésében, de nem tölt be olyan fontos szerepet, mint a többszörösen telítetlen zsírsavak. Egészségre gyakorolt pozitív hatása: hozzájárul a koleszterinszint csökkentéséhez, a szív egészségének megőrzéséhez, segíti a gyulladások leküzdését, az immunrendszer működését.

Omega-7 zsírsav

Nem esszenciális zsírsav, de számos pozitív hatással van a szervezetre: támogatja az egészséges testsúlyt, a szív- érrendszer, a gyomor- és bélrendszer, valamint a bőr egészségét. Egyik leggazdagabb növényi forrása a homoktövis. Az Omega-7 zsírsav hatékonyan segíti a száraz, rugalmasságát vesztett, nem megfelelően táplált, érett bőr ápolását, állapotának javítását. Támogatja a bőrrel kapcsolatos funkciókat: segíti a nedvesség megkötését bőrben, a kollagéntermelést, hozzájárul a külső hatások elleni védelemhez. A szervezeten belül segíti a gyulladt, irritált nyálkahártyák gyógyulását, gátolja a zsír lerakódását, segít az inzulinérzékenység fenntartásában, a belső szervek táplálásában és hidratálásában, segíthet csökkenteni a rossz koleszterin szintjét.

(Forrás: dailymail.co.uk, umm.edu, sibubeauty.com)

Készítette: OpenCart Magyarország
Bioesnatur.hu © 2018